-

-

فرم ساز

یکی از مهمترین اقداماتی که در هر کسب و کار باید انجام داد، دریافت اطلاعات از مشتری است. داشتن اطلاعات باعث شناخت بهتر و تعامل بیشتر با مشتری میشود. تصمیم گیری در مورد اینکه چه محصولی را بفروشیم، کجا و چه زمانی بفروشیم و چطور تبلیغات کنیم، وابسته به میزان شناخت ما از مشتری است.

یک ابزار ساده برای دریافت اطلاعات، طراحی فرم اینترنتی است. فرم های اینترنتی دارای یک لینک آدرس هستند که میتوانید آن را در شبکه های اجتماعی یا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید. مشتریان شما فرم طراحی شده را تکمیل میکنند. اطلاعات وارد شده در قالب یک فایل اکسل در دسترس شما خواهد بود.

برای طراحی یک فرم کاربرپسند، ابتدا باید عناوین اطلاعات مورد نیاز خود را تعیین کنید. در واقع اول باید تعیین کنید که چه سوالاتی باید از مشتری پرسیده شود. طبیعتاً هر کسب و کاری نیاز متفاوتی خواهد داشت. برای مثال اگر شما یک معلم خصوصی هستید، لازم است بدانید که مشتری شما در چه مقطع تحصیلی قرار دارد. اما اگر آرایشگر هستید، بهتر است سن مشتری را بدانید. یکی از مهمترین اطلاعاتی که در اینترنت همیشه مورد نیاز هست داشتن یک راه ارتباطی با مشتری است، مثل شماره موبایل یا آدرس ایمیل یا آیدی شبکه اجتماعی.

فقط اطلاعاتی را درخواست کنید که برای کسب و کار شما ضروری هست

از نظر اکثر مردم، اینترنت و فضای مجازی یک محل نا امن است و این البته دیدگاه درستی است. بنابراین درخواست اطلاعات هویتی افراد مثل کدملی و شماره شناسنامه و ... در اینترنت هیچ جایگاهی ندارد. حال آنکه تقریباً در هیچ کسب و کاری به این اطلاعات نیازی هم نیست. پس فقط سوالاتی را مطرح کنید که برای کسب و کار شما ضروری است.

بعضی از اطلاعات در فضای اینترنت قابل راستی آزمایی نیستند و دریافت آنها هیچ کمکی به کسب و کار شما نخواهد کرد. شاید تعجب کنید، ولی برای مثال تصدیق نام و نام خانوادگی افراد در اینترنت تقریباً غیر ممکن است! پس پیشنهاد میشود به جای دریافت نام، از گزینه نام کاربری استفاده کنید. کاربران به نوشتن نام های مستعار و خلاصه شده عادت دارند و مشکلی با این موضوع ندارند.

آدرس مشتری فقط زمانی ضرورت دارد که شما باید محصولی را برای او ارسال کنید. مثلا یک آشپزخانه بیرون بر یا یک دفتر خدمات پستی. طبیعی است که مشتری شما هم این موضوع را درک میکند و آدرس خود را به درستی در فرم وارد خواهد کرد. اما در اکثر کسب و کارها، فقط دانستن محدوده محل مشتری مثل استان، شهر و محله کافی است. کاربران نیز معمولا حساسیت خاصی برای اعلام این اطلاعات ندارند.

نوع پاسخ را انتخاب کنید

بعد از اینکه فهرست سوالات مشخص شد، حالا باید نوع پاسخ ها را تعیین کنید. در فرم های اینترنتی امکان پاسخ متنی، عددی، یک گزینه از چند گزینه، چند گزینه از چند گزینه و انتخاب از لیست وجود دارد. تا حد امکان فرم ها را ساده سازی کنید. هرچه عملیات تایپ مشتری کمتر باشد، احتمال همکاری او بیشتر میشود و احتمال بروز خطا کمتر. پس بهتر است از پاسخ های متنی کمتر استفاده کنید و سوالات را به صورتی مطرح کنید که از طریق چندگزینه یا انتخاب از لیست قابل پاسخگویی باشد.

بازگشت

TLab.ir > محصولات