TLab.ir

فرم ساز


یکی از مهمترین اقداماتی که در هر کسب و کار باید انجام داد، دریافت اطلاعات از مشتری است. داشتن اطلاعات باعث شناخت بهتر و تعامل بیشتر با مشتری میشود. تصمیم گیری در مورد اینکه چه محصولی را بفروشیم، کجا و چه زمانی بفروشیم و چطور تبلیغات کنیم، وابسته به میزان شناخت ما از مشتری است.

یک ابزار ساده برای دریافت اطلاعات، طراحی فرم اینترنتی است. فرم های اینترنتی دارای یک لینک آدرس هستند که میتوانید آن را در شبکه های اجتماعی یا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتریان خود ارسال کنید. مشتریان شما فرم طراحی شده را تکمیل میکنند. اطلاعات وارد شده در قالب یک فایل اکسل در دسترس شما خواهد بود.

برای طراحی یک فرم کاربرپسند، ابتدا باید عناوین اطلاعات مورد نیاز خود را تعیین کنید. در واقع اول باید تعیین کنید که چه سوالاتی باید از مشتری پرسیده شود. طبیعتاً هر کسب و کاری نیاز متفاوتی خواهد داشت. برای مثال اگر شما یک معلم خصوصی هستید، لازم است بدانید که مشتری شما در چه مقطع تحصیلی قرار دارد. اما اگر آرایشگر هستید، بهتر است سن مشتری را بدانید. یکی از مهمترین اطلاعاتی که در اینترنت همیشه مورد نیاز هست داشتن یک راه ارتباطی با مشتری است، مثل شماره موبایل یا آدرس ایمیل یا آیدی شبکه اجتماعی.

فقط اطلاعاتی را درخواست کنید که برای کسب و کار شما ضروری هست

از نظر اکثر مردم، اینترنت و فضای مجازی یک محل نا امن است و این البته دیدگاه درستی است. بنابراین درخواست اطلاعات هویتی افراد مثل کدملی و شماره شناسنامه و ... در اینترنت هیچ جایگاهی ندارد. حال آنکه تقریباً در هیچ کسب و کاری به این اطلاعات نیازی هم نیست. پس فقط سوالاتی را مطرح کنید که برای کسب و کار شما ضروری است.

بعضی از اطلاعات در فضای اینترنت قابل راستی آزمایی نیستند و دریافت آنها هیچ کمکی به کسب و کار شما نخواهد کرد. شاید تعجب کنید، ولی برای مثال تصدیق نام و نام خانوادگی افراد در اینترنت تقریباً غیر ممکن است! پس پیشنهاد میشود به جای دریافت نام، از گزینه نام کاربری استفاده کنید. کاربران به نوشتن نام های مستعار و خلاصه شده عادت دارند و مشکلی با این موضوع ندارند.

آدرس مشتری فقط زمانی ضرورت دارد که شما باید محصولی را برای او ارسال کنید. مثلا یک آشپزخانه بیرون بر یا یک دفتر خدمات پستی. طبیعی است که مشتری شما هم این موضوع را درک میکند و آدرس خود را به درستی در فرم وارد خواهد کرد. اما در اکثر کسب و کارها، فقط دانستن محدوده محل مشتری مثل استان، شهر و محله کافی است. کاربران نیز معمولا حساسیت خاصی برای اعلام این اطلاعات ندارند.

بهتر است از سوالات چندگزینه ای استفاده کنید

بعد از اینکه فهرست سوالات مشخص شد، حالا باید نوع پاسخ ها را تعیین کنید. در فرم های اینترنتی امکان پاسخ متنی، عددی، یک گزینه از چند گزینه، چند گزینه از چند گزینه و انتخاب از لیست وجود دارد. تا حد امکان فرم ها را ساده سازی کنید. هرچه عملیات تایپ مشتری کمتر باشد، احتمال همکاری او بیشتر میشود و احتمال بروز خطا کمتر. پس بهتر است از پاسخ های متنی کمتر استفاده کنید و سوالات را به صورتی مطرح کنید که از طریق چندگزینه یا انتخاب از لیست قابل پاسخگویی باشد.

مراحل طراحی و بارگذاری فرم جدید

ابتدا وارد کارتابل خود شوید و در صفحه داشبورد، روی دکمه "ثبت سرویس جدید" کلیک کنید. در صفحه جدید کلیه سرویس های موجود در سایت Tlab نمایش داده میشود. حال روی سرویس "فرم ساز" کلیک کنید تا صفحه زیر نمایش داده شود.

نام فرم مورد نظر خود را در قسمت "عنوان" وارد کنید و دکمه "ثبت" را بزنید. هرعنوانی که برای فرم خود انتخاب کنید بعداً در سربرگ فرم به مشتریان شما نمایش داده خواهد شد. بلافاصله پس از ثبت عنوان فرم، گزینه های جدیدی در صفحه نمایش داده میشود. اگر لوگو و نام تجاری خود را قبلا در پروفایل خود وارد کرده باشید و توسط ادمین تایید شده باشد، میتوانید به صورت اختیاری آنها را به فرم خود اضافه کنید و دکمه "ثبت" را بزنید. هر تغییری که در فرم ایجاد کنید در قسمت پیش نمایش به شما نشان داده میشود.

برای اضافه کردن سوالات به فرم، روی دکمه "جدید" کلیک کنید تا صفحه زیر نمایش داده شود.

شماره سوالات از 1 شروع میشود و به صورت خودکار به ترتیب اضافه میشود.

"عنوان سوال" یک نام کوتاه است که توسط کاربر تعیین میشود. از این نام بعداً جهت نمایش اطلاعات دریافت شده از مشتریان در فایل اکسل استفاده میشود.

"متن سوال" عبارتی است که در فرم به کاربر نمایش داده خواهد شد.

با گزینه "پاسخ اجباری" میتوانیم تعیین کنیم که کاربر مجبور است به این سوال پاسخ دهد یا خیر

"نوع پاسخ" دارای چندین گزینه است و کاربر براساس نوع سوال یکی از آنها را انتخاب میکند. برای مثال، پاسخ سوال "نام و نام خانوادگی" یک متن کوتاه خواهد بود، در حالی که پاسخ عبارت "درخواست خود را شرح دهید" احتمالا یک متن بلند خواهد بود. پاسخ سوالاتی مثل سن، قد، وزن و ... یک عدد است. "میزان تحصیلات" یک گزینه از چند گزینه و پاسخ سوال "ورزش مورد علاقه" چند گزینه از چند گزینه است.

در صورتی که پاسخ چند گزینه ای باشد ابتدا باید تعداد گزینه ها اعلام شود و سپس در قسمت "گزینه ها" تمام گزینه های پاسخ، خط به خط زیر هم نوشته شود. اگر این الگو رعایت نشود، گزینه های مورد نظر به درستی در فرم نمایش داده نخواهد شد.

در قسمت پیش نمایش زیر هر سوال، چهار دکمه نمایش داده میشود. از این دکمه ها جهت جابجا کردن سوال ها به بالا یا پایین، ویرایش مجدد سوال و حذف سوال استفاده میشود.

بعد از اتمام کار طراحی فرم، باید صبر کنیم تا ادمین سامانه فرم را بررسی و تایید کند. پس از تایید فرم، لینک مربوطه فعال میشود و میتوانیم لینک را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. بررسی و تایید فرم معمولا ظرف یک روز کاری انجام میشود. اگر به هر دلیلی فرم تایید نشود، ادمین سامانه علت عدم تایید را اعلام میکند. کاربر میتواند اصلاحات مورد نیاز را در فرم انجام دهد. در این صورت فرم به صورت خودکار مجدداً جهت بررسی ارسال میشود. همچنین کاربر میتواند توضیحات خود را ثبت و برای ادمین ارسال کند.

کلیه فرم های جدید تا زمانی که توسط ادمین تایید نشود، با عبارت "در حال بررسی" به کاربر نمایش داده میشود. لینک فرم زمانی فعال خواهد شد که ادمین سامانه کلیه مطالب مندرج در فرم را تایید کرده باشد. انجام هرگونه تغییرات روی فرم، حتی فرم های تایید شده، وضعیت فرم را به "در حال بررسی" تغییر خواهد داد و لینک فرم تا زمان تایید ادمین، غیرفعال خواهد شد.

ثبت سرویس > محصولات > راهنمای فرم ساز